El camí escolar: Repensant la mobilitat urbana per fomentar l’autonomia dels menors

10 juny, 2015
Elena Rovira

portadaSurto de casa amb la bossa penjant, l’ordinador a les espatlles i un nen a cada mà. El millor és sortir amb temps, sense presses, i fent com cada matí el camí cap a l’escola. Com un eixam d’abelles, tots ens donem pressa cap a les nostres respectives rutines. Som la gent del barri, cares amigues, cares conegudes, cares per descobrir a primera hora del matí.

A la tarda serà el mateix, però a l’inversa. Llavors el camí és de baixada i tant els pares com els comerciants, els avis, que sempre seuen al mateix banc a les cinc en punt, el porter, el farmacèutic i tota la resta, sabran que els nens baixen fent carreres. I encara que tots estem amb els ulls ben atents, hi ha hagut ensurts i saps perfectament on son els punts més “negres”. Entre els uns i els altres comentem on són i les nostres visions sumades formen un mapa de percepcions gens menyspreable per entendre la mobilitat del barri.

El creixement de la ciutat s’ha direccionat cap a una visió individualista per acomodar-nos a un estil de vida particular, de portes cap endins i, als carrers, prioritzant els cotxes i la mobilitat rodada. Recuperar l’espai públic per als vianants, retrobant així un espai on el ciutadà és el protagonista, és fonamental per aconseguir un entorn favorable per estar-hi, viure’l i gaudir-lo. Aconseguir aquest ambient té molt a veure en “com s’urbanitza”, però també conèixer l’interès dels ciutadans de “com usar-lo”. És un acord interessant on l’urbanisme es dóna de la mà amb la sociologia o la psicologia social.

I dic ciutadania en plural, perquè la visió dels més petits també compta per usar la ciutat, prèvia imprescindible per poder tenir-hi cura. Una experiència on es posa el protagonisme en els infants és la construcció d’un “camí escolar”, un projecte urbanístic-social que facilita que el menor recorri sol el seu itinerari diari de casa a l’escola i a l’inrevés- amb autonomia.

Aquesta experiència esdevindrà una bona inversió en seguretat per a tothom, ja que cobreix gran part de les carències de la mobilitat urbana del nostre barri. I per a què sigui una experiència efectiva i resolutiva no només requereix tornar a pensar l’urbanisme per garantir un itinerari segur, sinó també implica a diferents agents socials de l’entorn que “acompanyen” al llarg d’aquest itinerari.

És a dir, la intervenció per a la construcció del camí escolar es treballa a tres nivells interrelacionats entre si:

  • Des d’una intervenció urbanística: Solucionar els problemes urbanístics que dificulten la mobilitat, com suprimir les barreres arquitectòniques, millores i adequació de la pavimentació, aceres i accessos, col·locació del mobiliari urbà, etc.
  • Des d’una intervenció social i comunitària: Serà bàsica la col·laboració de la xarxa associativa, comercial i de la comunitat educativa, responsables dels menors de l’escola (mares, pares, tutors, directors i coordinadors pedagògics, professores i mestres, monitors…), les institucions públiques i llurs tècnics i professionals, així com la implicació de veïns i voluntaris, especialment per garantir el següent punt.
  • Des d’una intervenció en seguretat: Adequació de la senyalètica. Major presència policial a les hores de més afluència. Col·locació o eliminació d’elements urbans que influeixin en reduir la percepció del risc (il·luminació, matolls, etc). Implicació ciutadana per a l’acompanyament del camí.

IMG-20150131-WA0013Però, per què tanta moguda?. Doncs perquè és una experiència que dóna tot el protagonisme al vianant en la urbe. Fomenta mira per fomentar la mobilitat a peu dels menors, però la seva intervenció social i urbanística també afavoreix la mobilitat de tothom. A la vegada, que els menors facin el camí des de casa seva a l’escola sols és un grau per a la seva autonomia i una aportació en el seu creixement personal; prendran atenció a les normes vials, de convivència i els ajudarà a conèixer millor el seu entorn més proper i als veïns i veïnes, entitats, equipaments i altres recursos que disposa el barri. Sens dubte, una inversió social de futur.

El passat gener, vàrem inaugurar el camí escolar del barri Can Baró, el primer del Districte d’Horta-Guinardó. Escola i AMPA Acis-Artur Martorell, Coordinadora d’Entitats de Can Baró, l’associació de veïns i veïnes i tècnics municipals de l’Ajuntament de Barcelona varen fer possible més d’una 30 d’intervencions urbanístiques de millora de la mobilitat al barri, projectes de sensibilització amb els infants i una festa ben lluïda pels carrers de Can Baró.

Podeu veure la noticia a www.btv.cat/btvnoticies

Tags: Camí escolar,